معرفی استارتاپ (Pai Foundation)

فرانک ابراهیمی دوشنبه 1400/02/27
معرفی استارتاپ (Pai Foundation)
1399/12/19


 


 



این تکنولوژی جدید نیازی به حفاری گسترده ندارد و با محاسباتی که با توجه به شرایط پروژه تعیین می‌شود میزان مشخص وکمی از زمین برای قرار گرفتن آنها برداشته می‌شود پس آلودگی صوتی زیادی برای افرادآن محل ایجاد نمی‌کنند و منجر به کاهش تولید زباله و آسیب کمتر به محیط زیست می‌شوند.


نصب آن‌ها با استفاده از وسایل سبک و به صورت دستی انجام می‌گیرد و احتیاجی به ماشین آلات گران قیمت برای نصب نیست.


 


پس از بررسی‌های دقیق توسط مهندسین سازه و افراد مجرب با توجه به شرایط هر پروژه و خاک منطقه میزان هزینه و میزان پایل‌های مورد نیاز به کارفرما اعلام می‌شود.


همچنین در ساختمان‌هایی که بر اثر دلایلی مثل کاهش آب‌های زیرزمینی و... دچار نشست شده‌اند نیز می‌توان از پایل استفاده کرد که با قرار گرفتن براکت در زیر پی‌ها و پیچ شدن در زمین باعث تقویت فونداسیون ساختمان‌ها می‌شود و قسمت نشست کرده ساختمان را به سر جای قبلی خود برمی‌گرداند و از ترک خوردن و نشست بیشتر ساختمان جلوگیری می‌کند و می‌توان عملکرد آن‌ها راهنگام نصب آزمایش کرد.


ساختار سطح زمین در محلی که پایل‌ها نصب می‌شوند قابل ترمیم، تقویت و ایمن است.


 


از این پایل‌ها می‌توان در شرایطی که دسترسی یا فضای محدود، محدودیت از لحاظ سرعت، لرزش، سروصدا، یا زمین آلوده وجود داشته باشد استفاده کرد.


این سیستم از نظر فنی مطابق استاندارد بین المللی سیستم‌های تحت پوشش بنیادی مارپیچ است.


و اجزای پیشرفته‌ای دارد که بستر قابل اتکایی را برای فونداسیون یک ساختمان بنا می‌کند. می‌توان هنگام نصب براکت را کمی از شمع بالاتر برد تا شمع مورد آزمایش قرار گیرد و اطمینان حاصل شود که وزن کل ساختمان به شمع‌ها منتقل شده است.


 هر یک از شمع‌ها فقط در یک طرف دیوار نصب می‌شوند و به هر نوع خاکی که بتوان روی آن ساختمان بنا کرد تا عمق 20 متر پیچ می‌شود و هر کدام به طور مستقل تا وزن 240 کیلو نیوتن توانایی تحمل وزن را دارد.


اتصالات مربعی باعث تعامل، سرعت بخشیدن به نصب و کاهش مشکلات پرچ‌های برشی می‌شوند.


 


پایل‌ها سرعت نصب بسیار زیاد با ایجاد حداقل سروصدا و نویز را دارند و می‌توانند با سیستم‌های تثبیت نما به نام هلی فیکس هلی بیم نیز ترکیب شوند تا پایداری بیشتری بدست بیاورند.


یکی از دلایلی که ساختمان‌ها نشست می‌کنند استفاده از خاک رس در پی است. خاک رس پس از مدتی به دلیل از دست دادن رطوبت کاهش حجم پیدا می‌کند و استحکام لازم برای فونداسیون را از دست می‌دهد. ازبین رفتن رطوبت به دلیل وجود هوای گرم یا از ریشه درآوردن گیاهان و درخت ها صورت بپذیرد و ممکن است دائمی یا موقتی باشد(مانند تغییر فصل‌ها)


 


 


همچنین آب‌های زیرزمینی می‌توانند خاک را بشورند و باعث ناپایداری خاک از سطح زمین تا عمق‌های بیشتر بشوند. خاک‌های گرانولی بیشترین تزلزل را دارند. آخرین و شایع ترین علت شستشوی خاک‌ها  شکسته شدن و تخلیه زهکشی‌های روی زمین به خصوص در سایت‌های شیب دار است.


 


محکم شدن خاک تحت تاثیر وزن اضافی یک ساختار جدید که به آن اضافه شده طی چندین سال انجام می‌شود و خاک های مختلف می‌توانند با سرعت‌های مختلفی ته نشین شوند و نشست را به وجود آورند در نتیجه باعث حرکت بنیادی ساختمان شوند.


 


فونداسیون‌های کم عمق نیز بیشتر ازحرکت‌های بنیادی ساختمان تحت تاثیر تغییر رطوبت‌های فصلی هستند.


هر ساختمان دارای الگوی بارگذاری مخصوص به خود است و به دلیل تغییر در تحمیل بار به فونداسیون و خصوصیات خاک آن منطقه، قسمت‌های مختلف ساختمان با مقادیر متفاوت نیرو پایدار می‌مانند.


عواملی مانند تغییرات داخلی ساختمان، عوض شدن کاربری و ... می‌توانند بار را بیشتر از آنچه که هست وارد کنند وانتقال بار به اسکلت‌های ضعیف منجر به نشست و حرکت کردن ساختمان طی مدت طولانی می‌شود.


 


استفاده پایل‌ها درساختمان‌های از قبل ساخته شده برای تقویت پی


در مرحله اول مهندسان به بررسی کامل شرایط و سایت می‌پردازند و وضعیت را کاملا ارزیابی می‌کنند تا میزان و علل نشست را تشخیص دهند. پس از بررسی‌های دقیق تعمیرات لازم را با دادن شرایط پروژه و اطلاعاتی مانند جنس خاک، بار های وارده، ظرفیت تحمل و... و به نرم افزار محاسبه می‌کنند.


می‌توان عملکرد شمع را هنگام نصب با توجه به گشتاور، ظرفیت برشی خاک و ظرفیت تحمل نهایی و رابطه بین آن‌ها پیش بینی کرد. (بسته به شرایط خاک می‌توان ظرفیت تحمل نهایی شمع را حدود 267 کیلو نیوتن در نظر گرفت)


شمع‌ها در زاویه 3 تا 5 درجه از خط قائم نصب می‌شوند و توسط شورای کد بین‌المللی تایید شده‌اند و در هر مکان برای تحمل بار فقط به یک شمع احتیاج داریم وچون به صورت خارجی توسط یک تیم 2یا3 نفری نصب می‌شوند معمولا اخلالی در محیط یا زندگی ساکنان ساختمان به وجود نمی‌آورند.


 


 


 


تجهیزاتی که برای نصب شمع‌ها استفاده می‌شود معمولا به صورت دستی به محل پروژه حمل و نقل می‌شوند و شامل هد هیدرولیک با بازوی قابل ارتقا و یک کمپرسور هیدرولیکهستند و کوچکی و قابل حمل بودن آنها باعث می‌شود از آنها در مناطقی که محدودیت دردسترسی داریم به راحتی استفاده کنیم.


 


 


 


شکافی در قسمت زیرین خاک بریده شده تا براکت زیرین شمع در مجاورت دیوار ساختمان قرار بگیرد و بار وارده را برای انتقال به حداقل برساند.


شمع تا زمانی که گشتاور مشخصی حاصل نشود با استفاده از یک هد هیدرولیک سبک درعمق خاک پایدار، پیچ می‌شود. این ظرفیت تحمل بار شمع را تعیین می‌کند.


با پیش رفتن عمل نصب، گشتاور مورد نیاز برای رانش شمع ثبت می‌شود. میزان گشتاور را می‌توان با مقاومت برشی خاک و ظرفیت تحمل نهایی شمع مرتبط دانست. بارسیدن به گشتاور هدف پیش روی در نصب متوقف می‌شود و شمع حدود 250 میلی متر ازپایین پی قطع می‌شود.


براکت‌های پشتیبان L  شکل قابل تنظیم در بالای شافت هستند و در زیر پی قرار می‌گیرند.


براکت‌ها تا زمانی که بار سازه روی شمع اعمال شود بالا می‌آیند و با حمایت شمع‌ها از وزن سنگین سازه، از نشست بیشتر جلوگیری می‌شود.


وقتی نصب شمع کامل شد، حفاری‌ها با خاک دوباره پر شده و سطح آن خوب ساخته می‌شود و شمع‌ها کاملا در خاک پنهان می‌شوند.


 


مشخصات فنی


 


 


شمع‌ها حدود 4 تا 5 متر طول دارند. بخش سربی دارای دو یا سه قطعه مارپیچ است. قسمت‌های ادامه که دارای کوپل‌های مربع شکل هستند برای ایجاد عمق کافی در نتیجه رسیدن به ظرفیت تحمل مقادیر مختلف بار روی بخش سربی سوار می‌شوند. این بخش‌های ادامه، بخش‌های میانی ساده هستند و تعداد استفاده آن‌ها نسبت به شرایط هر پروژه متفاوت است.


بخش‌های اضافی به هم متصل می‌شوند و قسمت آخر از طول بریده می‌شود تا به براکت وصل شود و در نهایت مونتاژ براکت انجام می‌شود.


 


ظرفیت تحمل شمع


 


 


ظرفیت تحمل شمع حلزونی به این موارد بستگی دارد:


-مقاومت خاک- با استفاده از تکنیک‌های استاندارد ارزیابی شده


-مساحت پیش بینی شده صفحات- سطح صفحات و عدد


-عمق صفحات زیر زمین


شمع‌ها باید بر اساس بررسی‌های خاک تا عمق نصب شوند تا بیشترین ظرفیت تحمل خود را در اختیار ما قرار دهند.فرض ما بر این است که ظرفیت تحمل نهایی شمع برابر است با مجموع ظرفیت صفحات منفرد.هرگونه اصطکاک در امتداد شافت نیز نادیده گرفته می‌شود.


 


 


ضریب ایمنی


پس از مشخص شدن ظرفیت نهایی شمع مارپیچ، باید فاکتور ایمنی مناسبی اعمال شود، به طور کلی حداقل 2 ، برای ایجاد یک ظرفیت کاری قابل قبول مناسب است.


فاصله شمع


با تعیین ظرفیت شمع مارپیچ، توصیه می‌شود که فاصله مرکز به مرکز بین شمع‌های مجاور کمتر از پنج برابر قطر بزرگترین صفحه باشد.