واژه‌نامه (اصطلاحات تخصصی)

فرانک ابراهیمی دوشنبه 1400/02/27
واژه‌نامه (اصطلاحات تخصصی)
1399/12/20



ارزش پیشنهادی | value Proposition


به این مفهوم اشاره دارد که چرا مشتریان محصول یا خدمات شما را به محصول یا خدمات دیگران ترجیح می‌دهند. یا به عبارت دیگر چرا مشتریان باید در قبال این محصول یا خدمت به شما پول پرداخت کنند.


بخش‌های مشتریان | Customer Segments


با بخش مشتریان که مشخص می‌کند مشتریان یک بازار هدف یا بخش مشتریان  که مشخص می‌کند مشتریان یک کسب‌و‌کار چه کسانی هستند.


ای | Customer Relationships


روش ارتباطی و روابطی که بین شرکت و یا کسب و کار با مشتریان برقرار می‌شود.


 


کانال ها | Channels


راه و روشی که شرکت برای ارزش پیشنهادی خود به مشتریان هدف انتخاب می‌کند.


فعالیت های کلیدی | Key Activities


مهم‌ترین فعالیت‌هایی که یک شرکت برای اینکه آن کار کند و راه بیافتد، باید انجام دهد.


منابع کلیدی | Key Resources


مهم ترین دارایی‌هایی که یک شرکت برای اینکه مدل کسب وکار آن کار کند و راه بیافتد، نیاز دارد. منابع می‌توانند شامل منابع انسانی، مالی، فیزیکی، دارایی‌های نامشهود و غیره باشند.


شرکای کلیدی | Key Partners


شبکه‌ای از تامین کنندگان و شرکا که موجب می‌شوند مدل کسب‌وکار شرکت کار کند.


ساختار هزینه | Cost Structure


عناصر اصلی ساختار هزینه‌های مانند هزینه‌های ثابت، متغیر، منابع، فعالیت‌ها، زیرساخت‌ها، حقوق و دستمزد، مالیات و غیره در این مفهوم به تفکیک مورد بررسی قرار می‌گیرد.


جریان درآمدی | Revenue Stream


این بخش نشان دهنده پول نقد ایجاد شده یک شرکا ازای هر بخش از مشتریان خود می‌باشد. شرکت‌ها با این سوال پاسخ دهند که هر بخش از مشتریان با توجه ارزش پیشنهادی‌ای مایل به پرداخت پول هست موفقیت آمیز به این سوال به شرکت‌ها اجازه می‌دهد که یک یا تعداد بیشتری برای هر بخش از مشتریان ایجاد کنند. هر جریان درآمدی ممکن است مکانیزم‌های قیمت گذاری متفاوتی از قبیل لیست ثابت قیمت، چانه زنی


حراج، وابستگی به بازار، وابستگی حجمی و غیره داشته باشد.


نحوهای استارت آپ | Startup Metrics


معیارهایی هستند که با در نظر گرفتن و درک درست آن‌ها متوجه می‌شوید که مشکل کسب و کارتان کجاست و چه مقدار است.


انواع سنجه های استارتاپ | Type of Startup Metrics


سنجه های فریبنده/موهومی | Vanity Metrics


سنجه‌هایی که شما را در سنجش متریک‌ها فریب می‌دهند.


سنجه‌های قابل پیگیری | Actionable Metrics


این دسته از متریک‌ها و سنجه ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا به واسطه آن‌ها، اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف خود را به درستی تغییر داده و به اهداف مورد نظر خود برسید.


قابل پیگیری | Type of Actionable Metrics


انواع سنج‌های قابل پیگیری | LTICS


جذب ا Acquisition


در این فرآیند یک کسب وکار/سازمان بر این موضوع که چگونه از طریق کانال‌های مختلف می‌تواند مشتری جدید جذب کند و  تعداد مشتریان خود را افزایش دهد تمرکز می‌کند.


فعال سازی | Activation


این سنجه به شما می‌گوید که آیا بازدیدکنندگان از اولین بازدید خود از محصول تجربه خوبی دارند و احساس خوشحالی می‌کنند یا خیر. در کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توان این سنجه را در ارتباط با میزان تبدیل شدن بازدیدکنندگان یا کاربران غیرفعال به افرادی که sing up می‌کنند و تبدیل به کاربر فعال می‌گردند، در ارتباط دانست.


نگهداری1 Retention


این سنجه به این سوال که آیا مشتری یا کاربر دوباره شما سر می زند یا نه پاسخ می‌دهد.تمرکز این سنجه بر روی این است که چگونه یک سازمان یا کسب و کار مشتریان خود راحفظ، و از ریزش آنها جلوگیری می کند و باعث افزایش عمر ارزش آفرینی مشتریان خود میشود.


درآمد| Revenue


اینسنجه به این سوال که شما چگونه پول در می‌آورید، یا مشتری برای محصول شما حاضر است چقدر پول پرداخت کند، پاسخ می‌دهد.


توصیه| Referral


این سنجه یک راه بسیار موثر برای جذب مشتریان بیشتر است. در این بخش کاربران به حدی محصول شما را دوست داشته‌اند که آن را به دیگران نیز توصیه کرده‌اند.


تجارتبنگاه به بنگاه | (B2B (Business to Business


معاملات تجاری میان کسب‌وکارها همانند معامله تجال تولیدکننده و یک عمده فروش، و یا یک عمده فرو خرده فروش می‌باشد.


تجارت بنگاه به مشتری | (aacdBusiness to Customer


معاملاتی که به طور مستقیم بین یک شرکت و کاربران نهایی محصولات خدمات آن شرکت انجام می‌شود.


تجارت بنگاه به دولت | (B2G (Business to Government


مدلی از کسب‌و‌کار است که در آن فروش محصولات، خدمات یا اطلاعات به دولت یا مراکز دولتی صورت می‌گیرد.


نقطه سر به سر | Break - evenPoint


زمانی که کل درآمد با کل هزینه‌ها برابر می‌باشد و سود برابر صفر است.


بوم مدل کسب وکار | Business Model Canvas


این بوم را می‌توان به یک نمودار واحد تشبیه کرد که شامل نه بلوک یاستون می‌باشد.ستون‌ها شامل بخش مشتریان، ارزش پیشنهادی، ارتباط با مشتریان، فعالیت‌های کلیدی منابع کلیدی، شرکای کلیدی، کانال‌ها، جریان در آمدی و ساختار هزینه‌ها می‌باشد.


طرحکسب وکار | (BP ( Business Plan


طرح کسب‌وکار یک سند رسمی مکتوب است که در آن ماهیت کسب‌و کار، استراتژی، کارکردها، و فرصت‌های کسب‌و‌کار شناسایی  و توصیف شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند همچنین در طرح کسب وکار، امکان سنجی فنی، اقتصادی و مالی کسب‌و‌کار نیز مورد آزمون قرار می‌گیرد.


مدیر ارشد اجرایی | (cEo ( Chief Executive Officer


مدیر ارشد اجرایی مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی در شرکت است. مسئولیت اصلی مدیرعامل شامل تصمیم گیری‌های عمده شرکت، مدیریت اجرایی و مدیریت منابع شرکت است.


مدیر ارشد اداری/مدیرعامل | (CAO ( ChiefAdministrative Officer


بر عملیات روزمره یک کسب وکار و در نهایت بر عملکرد بخش‌هایی که مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد نظارت و آن‌ها را مدیریت می‌کند. مدیر ارشد اداری، یک مدیر اجرایی رده بالا است که اغلب به مدیرعامل (مدیر ارشد اجرایی) گزارش می‌دهد.